Saturday, January 21, 2017

Motivasi pagi

Serabut sebab banyak masalah tapi malu nak luahkan dekat orang, lepastu nak hamburkan kemarahan dekat orang akibat masalah yang kau hadapi?

That's not good. Not good at all.

Kau malu nak luahkan dekat manusia, aku faham.
Habis takkan nak pendam sendiri? Sampai bila?

Pergi ambil wudhu, bentang sejadah. Kalau malu nak tumpang bahu manusia untuk meluah, kau jangan lupa kau masih ada sejadah untuk bersujud pada Allah.

Kadang-kadang kau tak perasan yang kau sebenarnya abai Allah. Sebab tu kau rasa kau baaaaanyak sangat masalah dan kau rasa masalah kau tu macam tak berpenghujung dan tiada jalan penyelesaian. Muhasabahlah balik kau punya solat, Quran, amalan sunat. Check balik hubungan kau dengan Allah.



Lagi satu, Allah hadirkan masalah-masalah untuk kau supaya kau belajar sabar. Allah nak ajar kau erti sabar dan USAHA. Allah nak kau sabar hadapi setiap ujian Dia dan usaha untuk cari penyelesaian untuk masalah kau.

Masalah; bukan untuk dipendam tapi untuk dihadapi dengan sabar dan penuh keyakinan terhadap Allah. Tapi, tolong tolong tolong sangat. Jangan sesekali abai Allah. Jaga solat tu. Solat tu ibarat kau terconnect dengan Allah secara automatik. Aku pernah rasa macamana pedihnya masalah aku dapat masa aku tinggal solat dulu-dulu. Benda ni jangan buat main. Serious, antara kita dengan Pencipta kita.

Aku pesan ni, solat tu jaga.
Aku serious.
Aku harap kau yang tengah baca ni pun serious.

Selain hubungan dengan Allah, redha dari orang sekeliling kau pun penting. Mak ayah, suami/isteri, adik-beradik. Kau buat sesuatu tu make sure orang sekeliling kau redha dengan apa kau buat. Kadang-kadang kau rasa tak penting pun redha-redha ni, tapi antara sebab kau rasa masalah kau bertimbun is sebab kau belum dapat redha dari orang-orang sekeliling kau. Benda ni pun tolonglah take serious. Sebelum buat apa-apa, minta maaf dari orang-orang terdekat dalam hati kau lepastu minta dia redhakan apa yang kau telah, sedang dan akan buat dalam hidup kau. Baru dapat support padu punya.

Tajuk yang zirah kongsi pagi nii. Lebih kepada banyak masalah yang dihadapi dan ujian yang Allah beri.

Kadang-kadang, bila kita diuji dengan ada bermacam-macam masalah, kita suka lupa dan leka.

Kita rasa masalah dan ujian yang ada lebih besaq dan lebih menguasai kita. Sedangkan, Allah maha berkuasa akan segala sesuatu.

Akurnya engkau pada luka,
Lewat senyum dan air mata.

Namun,
Dalam senyap dalam cinta,
Engkau masih dikirim bahagia,
Yang kadang mungkin kau hampir lupa,
Ucap syukur dalam sujud lama.

Dan pada setiap yang gugur,
Dia, hanya Dia yang atur,
Agar pada retak jiwa yang hancur,
Allah kirim cinta terpaling jujur.

Tuhan dengar. Terus tenang dan sabar. 🌹

Seringkali kita menginginkan hanya hal-hal yang terindah berlaku dalam hidup, sedang tanpa kita sedar kadangnya Allah mengirimkan hal-hal yang terindah lewat duka dan air mata.

Fa inni qareeb. Senyumlah! 🌹

Alhamdulillah, sekian saja untuk pagi ini. Moga ada manfaatnya. Aamiin ya mujib. 😊
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Shopping barang shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=60084854099521425281742d342410c9