Monday, January 9, 2017

Berbaloi kena gelak jatuh di Gim, terus turun 30kg!

Gemuk adalah punca kepada macam-macam masalah. Obsesi menurunkan berat badan atau melangsingkan bukan sekadar untuk tujuan kosmetik tapi lebih penting dari itu, untuk kesihatan diri.

Hari ni saya nak kongsikan kisah pengguna Shaklee yang berjaya turun 30kg! 30 tau. Banyak tu! Bukan setakat 3kg.

Ok Jom baca pengalaman Isma
========

Dari kecik sampai dewasa,saya tak pernah kurus. Lahir pun 3.8kg. Perkataan kurus tu tiada dalam kamus hidup dan mustahil untuk saya.

Sampai lepas kahwin, Ada 3 sebab yang membuatkan saya nak kurus :
1. Saya belum ada anak setelah 3 tahun berkahwin
2. Ayah terkena kanser prostat
3. Berat saya naik 15kg lepas kahwin (70kg ke 85kg)

Gemuknya masa tu memang melampau, sampai terpaksa pinjam seluar suami ! Saya mula diet cara saya. Cuba kawal Makan dan work out. Pergi Sit Up, Berbasikal, Jogging, Berlari dan lain-lain. Saya tak pernah putus asa. Saya mesti kurus.

Macam-macam kata-kata orang yang saya telan walaupun pedih. Disindir merancang taknak anak, gemok dan macam-macam lagi. Saya senyumkan saja.

Saya juga pernah berdekah-dekah digelakkan di Gym bila saya terbalik gedebuk! Jatuh! Masa buat sit up. Digelakkan lagi bila jatuh masa berlari di threadmill. Ambitious sangat pi set nak lari laju.

Lepas kena gelakkan , saya kumpul duit dan beli sendiri.💪




Kulit muka saya dah tebal. Apa pun jadi, saya mesti kurus! Work out saya sangat gigih tapi masalahnya saya susah kawal Makan. Lepas makan, singgah Kedai melantak roti sardin. Itulah masalahnya.

Sampailah satu hari, saya ternampak iklan ESP di Facebook.

Iklan ni tak ada cakap pun untuk kurus tapi saya selalu letih dan tak larat. Saya beli. Nak cuba.

Saya minum ESP pagi campur dengan Twister . Rasa kenyang sangat!!! Tidak ada selera nak makan lain dah. Ini sudah bagus!

Sejak hari tu saya ambil ESP pagi dan malam, tengahari tetap ambil nasi. Sekarang, lepas work out, tidak lagi cari roti sardin, minum ESP saja, dah kenyang dan tak craving macam-macam dah.



Supplemen lain pun saya ambil macam Lechitin, Herblax, Omega Guard dan Alfalfa. Tapi tak konsisten. Ambil bila perlu sahaja. Yang konsisten setiap hari adalah ESP.

Sehingga lah saya kurus dengan berat ideal. Turun 30kg! Saya mula ambil GLA Complex. Konsisten selama sebulan dan kemudian disahkan hamil. Alhamdulillah.



Sekarang saya masih menyusu anak saya yang dah pun berusia 2 tahun 4 bulan. Ada subsidi pulak extra 4 bulan bf (breastfeeding) haha

=====================

Best kan jadi seperti beliau.

Jom dapatkan konsultasi percuma dari saya, Ciknuri 0132429532.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Shopping barang shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=60084854099521425281742d342410c9