Sunday, January 8, 2017

Menderita dengan Dextrocardia, Patent Ductus Ateriosus (PDA), Imporate Anus, Akhirnya Temui Sinar Bahagia



Ini kisah inspirasi yang kita jarang-jarang dengar dan malah mungkin tidak percaya akan keajaibannya. Ini  kisah Cikpuan Shima. Berikut kisahnya yang diceritakan dalam group USB 2 (Use-Share-Build). Olahan ejaan dibuat agar membolehkan pembaca lebih mudah memahami dengan lebih mudah dan kontennya masih tidak berubah.
_____________________________________

Saya perkenal diri, nama saya Nazha. Boleh panggil saya Nazha. 

Shaklee dengan background sakit ni memang tidak boleh berpisah. Sebenarnya dulu masa bayi saya lahir tidak cukup bulan. Dah nama pun tidak cukup bulan ni faham-faham jelah. Macam-macam masalah. Salur ke jantung saya tidak tutup rapat masa itu. Jantung saya pula macam ke kanan sedikit. Saya tidak tahu apa istilah doktor sebut. Sebab pernah dengar mereka sebut kes ni 1 dalam 1000. Jantung orang normal belah kiri, tetapi saya senget ke kanan. Usus saya pula pendek. Masa lahir tidak ada lubang anus. Doktor terpaksa tebuk lubang di perut untuk saya membuang (semasa bayi). Dulu bedah jantung pakar dari India datang bedah kt IJN mak beritahu. Memang saudara mara semua jangka nyawa saya tidak panjang. Saya ada Dextrocardia, Patent Ductus Ateriosus (PDA), Imporate Anus. Doktor-doktor tahu kot. Hehe. Ni istilah saya tanya adik saya doktor.


Dipendekkan cerita, 2 bulan lepas klimaks kisah saya. Sebelum itu alhamdulillah saya hidup macam orang normal yang lain. Tetapi 2 bulan lepas saya mula pengsan-pengsan. Pitam-pitam semua. Masa pitam tu memang peluh banyak. Banyak sangat peluh macam orang mandi. Walaupun duduk depan kipas tapi pelik. Peluh tidak berkurang langsung. Selepas once dah peluh dia tangkap kepala. Sakitnya Allah yang tahu. Nak muntah sesak nafas semua ada masa itu. Memang kena tidur je penyelesaian dia. 



Dulu pernah jadi masa studi tetapi tak sekerap 2 bulan lepas. Masa pergi cek doktor pula macam tak percaya saya ada history background jantung. Maybe mereka ingat saya main-main,  yelah masa itu baru umur belasan kan. Banyak kali saya pergi cek sebab tak puas hati. Saya pula tak tahu jantung saya ke kanan. Memang saya beritahu sakit belah kanan la kalau doktor tanya. Doktor cakap tu gastriklah. Bukan jantung. Migrain lah. Akihir sekali, adik saya doktor. Dia sendiri ajak pergi cek kat PPUM masa tu. Masa tu tau segala-gala. Lubang salur ke jantung tu bocor balik. Memang no wonder la asyik nak pitam dan pengsan. Jantung pun lemah gila msa tu. Muka pucat. Memang tak boleh buat kerja berat. Hb pula rendah sangat. Sebab saya tak makan lepas pada tu. Jadi tak boleh makan. Nak muntah. Doktor sarankan macam-macam antaranya operate sebab dah ganggu rutin harian. Masa tu fikir alamak kos mesti tinggi. Mana nak cekau duit. Bincang punya bincang mereka sendiri suruh saya cuba Set Shaklee. Mereka bagi masa sebulan.. 

Hujung bulan Okt 2016 terjumpa la mak Linda hasil daripada taip kat fb "Shaklee Langkawi" terus keluar mak Linda. Tak tunggu lama. Save no dan terus whatsapp nak beli. Saya terima semua suggest set masa tu. Tak fikir dah duit ke apa. Fikir  nak sihat je. Huhu. 1k juga saya beli masa tu. Saya ambil Phytocol, Omega, Vivix, ESP dan Mealshake. Sebenarnya saya pernah guna produk shaklee ni masa studi dulu. Tetapi yelah studi,  tak mampu lagi masa tu. Memang yakin sangatlah dengan produk ni. Sebab bila google shaklee complete perfect info dapat ! Sebab tu yakin. Lepas pada tu mak linda risik-risik ajak jadi ahli. Memang tak fikir. Terus terima. Sebab saya sendiri rasa perbezaan. Sekarang ni ramai yang tegur muka makin berseri. Tak ada pucat-pucat semua. Badan pun makin naik. Selera pun bertambah-tambah. Doktor pun puas hati. Tak payah dah ulang pergi KL kena cek dah. Seminggu lps ambk shaklee dah rasa perubahan. Dulu kalu aktif sikit mesti rasa pedih-pedih kat dalam kawasan dada. Rasa macam menyucuk-nyucuk. Sekarang alhamdulillah totally recover. Dengan izin Allah. Tak pernah dah rasa pening-pening ke apa.
Tetapi yang saya perasan, seminggu lepas saya ambil set jantung tu, 1 malam tu terjaga. Rasa macam terkejut. Jantung macm 'pap' lepastu sakit sangat-sangat kat dalam masa tu. Mungkin proses nak ok, tetapi lepas pada tu pedih kat dalam beransur kurang dan sampai la sekarang tak pernah dah pedih kat dalam. 



Sebulan lepas tu appointment dengan doktor, mereka cek pun terkejut. Sebab graf jantung pun dah beza compare dengan awal. Dulu jantung nak pump pun macam larat tak larat je doktor lepas tu dengar bunyi bocor kat dalam. Bunyi pam jantung normal lain. Saya sendiri dengar. Jadi seram pula bila doktor bagi dengar jantung sendri. Nak mati ke aku ni. 

Dulu-dulu selalu tau saya cirit. Usus pndek kan. Anus doktor yang tebuk. Memang tak sama dengan anus original. Otot usus lemah. Pergi cek pun doktor cakap memang tak boleh buat apa. Just jaga pemakanan. Tetapi takkan saya nak makan hari-hari dengan kuantiti sikit? Sudahla hb low, so need something. Lepas pada ambil set jantung tu sampai sekarang saya perasan even makan macam hantu raya sekalipun tak pernah lagi cirit macam dulu. Memang alhmdulillah sangat. Kenapa la tak terdetik nak ambil shaklee ni dari dulu.





Pernah je orang tanya, dah dapat macam-macam offer kerja tetapi kenapa tak nak terima. Kerja opis dahla, tak teruk. Tetapi tak boleh. Saya sayang bisnes saya. Saya sayang shaklee. Memang saya nekad nak teruskan bisnes ni. Shaklee banyak ubah life sy.

Kalau pergi hospital, doktor akan tanya makan pedas ke. Tetapi yang peliknya tak ada pun. Selalu dia jadi time raya dan musim puasa. Masa tu kan makan tak ingat dunia. Lama-lama baru dapat detect. Usus tak kuat rupanya. Memang kena jaga pemakanan je. Orang yang tahu fahamla. Yang tak tahu tu kadang depa cakap sngja. Dok sihat-sihat tetiba sakit. Cirit sikit dah mengada. Manja lebih. Macam-macamlah 24 tahun ni saya hadap. Tetapi kesah pun nak buat macm mana. Bukan kita mintak. Memang tak boleh control. Kadang rasa macam nak mati. Cirit dia pelik. Kalau boleh dengqn usus-usus dia nak keluar sekali. 
Teringat pulak dulu masa kecil-kecil. Mak siap teman lagi dalam toilet sampai berejam. Lepas tu acah-acah macam cheer dok bagi semangat. Masa tu  tak reti lagi nak membuang pakai anus. kadang terkeluar dalam seluar tu benda biasa. Tu cita zaman comel-comel dulu la. 

Saya ambil set jantung phytocol, omega dan vivix. Tetapi add on mealshake dan ESP. 
Lepas tu 2-3 hari lepas tu shima beli alfalfa pula. Lepas tu 2-3 hari lepas tu pula beli herblax 
dan  ostematrix pula. Memang  borong sakan. Kak linda pn ad bgtau jgk dulu. Tak  rezeki nak cuba  CoQ Health lagi. Lepas ni kalau ada balik boleh la ambil. 

______________________________

Itulah dia kisah Cikpuan Nazha yang disahkan mengidap Dextrocardia, Patent Ductus Ateriosus (PDA), Imporate Anus. Alhamdulillah dengan asbab Shaklee beliau semakin baik.

Nota:
Dextrocardia is a rare heart condition in which your heart points toward the right side of your chest instead of the left side
Patent ductus arteriosus (PDA) is a persistent opening between two major blood vessels leading from the heart
Imperforate anus is a defect that is present from birth (congenital). The opening to theanus is missing or blocked. The anus is the opening to the rectum through which stools leave the body.
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Shopping barang shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=60084854099521425281742d342410c9